Wednesday, April 10, 2019




TKS SEM 2 
kitaran amalan 5s  MAKMAL ICT


Pada 4 april 2019, telah dibuat kitaran amalan 5s di makmal ict oleh pelajar sem 2. pelajar telah mengambil arahan pengajar untuk membersihkan mak mal ict.Pengajar telah memberikan perkara-perkara seperti penyapu ,mop dan lain-lain untuk membersihkan makmal.

 
SAPU


Pelajar telah sapu sampah lantai makmal ict. Mereka telah gunakan penyapu untuk sapu.Mereka telah bekerjasama dan rajin .



Pelajar-Pelajar telah ikut arahan pengajar dan hati hati dengan barang-barang makmal ict .




Pelajar-pelajar memeriksa lantai sebelum mop lantai.


SUSUN


Pelajar telah susun barang-barang makmal ict.



SISIH 



Pelajar-pelajar mengasingkan barang atau dokumen yang tidak diperlukan di tempat kerjauntuk disisihkan dan dilupuskan secara sistematik.

SERAGAM



Pelajar-Pelajar telah mop lantai dengan bersih.

mereka berehat sedikit masa dan mengembalikan kerja.

Dan pelajar pelajar telah tamat kerja meraka.



KELEBIHAN 5S

MENGURANGKAN


MENGURANGANGKAN MASA UNTUK MENCARI BARANG


MENGESAN PEMBOCORAN DAN PEREKATAN


MENGELAK KECEDERAAN


JIMAT KOS ORGANISASI



KONSEP 5S

Dalam Bahasa Melayu, amalan 5S merujuk kepada singkatan perkataan Sisih, Susun, Sapu, Seragam dan Sentiasa Amal yang merupakan suatu kitaran proses berterusan yang digunakan bagi pengurusan persekitaran tempat kerja yang lebih sistematik dan praktikal. Melalui amalan ini, tempat kerja menjadi lebih teratur, tersusun dan selesa sepanjang masa.
Amalan 5S merupakan teknik yang paling berkesan bagi mewujudkan budaya peningkatan secara berterusan atau dikenali sebagai ‘Kaizen’ dalam Bahasa jepun. Kaizen dilihat sebagai salah satu cara pembaikan yang dilakukan secara sedikit demi sedikit tetapi secara berterusan terutama dalam aktiviti yang berorientasikan manusia dan proses. Bagi menjayakannya, penyertaan dan komitmen yang tinggi diperlukan daripada semua peringkat staf dalam organisasi.

CONTOH 5S 






No comments:

Post a Comment

Anugerah Blogger | Modul Web Development ILP Perai

20190430 | Selasa 1-Salin (copy) Anugerah ini dan letakkan (paste) di blog anda.  - Pastikan Anugerah ini di labe...